Das Karussell - (2001)
Rainer Maria Rilke
for medium voice and piano
Jardin du Luxemburg
Mit einem Dach und seinem Schatten dreht
sich eine kleine Weile der Bestand
von bunten Pferden, alle aus dem Land,
das lange zögert, eh es untergeht.
Zwar manche sind an Wagen angespannt,
doch alle haben Mut in ihren Mienen;
ein böser roter Löwe geht mit ihnen
und dann und wann ein weißer Elefant.
Sogar ein Hirsch ist da, ganz wie im Wald,
nur daß er einen Sattel trägt und drüber
ein kleines blaues Mädchen aufgeschnallt.
Und auf dem Löwen reitet weiß ein Junge
und hält sich mit der kleinen heißen Hand,
dieweil der Löwe Zähne zeigt und Zunge.
Und dann und wann ein weißer Elefant.
Und auf den Pferden kommen sie vorüber,
auch Mädchen, helle, diesem Pferdesprunge
fast schon entwachsen; mitten in dem Schwunge
schauen sie auf, irgendwohin, herüber -
Und dann und wann ein weißer Elefant.
Und das geht hin und eilt sich, daß es endet,
und kreist und dreht sich nur und hat kein Ziel.
Ein Rot, ein Grün, ein Grau vorbeigesendet,
ein kleines kaum begonnenes Profil -.
Und manchesmal ein Lächeln, hergewendet,
ein seliges, das blendet und verschwendet
an dieses atemlose blinde Spiel...
Neue Gedichte (1907)
[ 7 pages, 3' 00" ]
Rainer Maria Rilke
Scholars and biographers like to term Rilke an Austro-German poet, famous with such works as Duino Elegies and Sonnets to Orpheus. Even so Rilke spent much time in a number of "homes," including Russia, France and home until his death from leukemia, Switzerland. Shall he be said then to be an Austro-German poet, as if the national identities of these places can capture the essence of his work?
During his years living in Paris Rilke passed through a new style of lyrical poetry, his so-called "Ding-Gedicht," or "object poem", which attempts to capture the various essences of a physical object. They are imaginative verbal translations of certain works of the visual arts, as well as landscapes, portraits, and other themes as a painter would paint them. This particular poem paints an afternoon at the carousel, the recurring white elephant returning as the carousel turns.
The tessitura is written for soprano or mezzo soprano, and the accompaniment echoes in sentiment a possible accompaniment to a ride on a carousel, as many small "band" organs were and still are used to enhance that childhood experience.
The score is available as a free PDF download, though any major commercial performance or recording of the work is prohibited without prior arrangement with the composer. Click on the graphic below for this piano-vocal score.
Das Karussell